- Określać położenie Polski
- Wskazywać na mapie sąsiadów Polski
- Znać ilość województw, ich nazwy, stolice i położenie
- Wskazywać na mapie
- Korzystać z legendy mapy
- Wiedzieć, co to są niziny, wyżyny, góry
- Rozróżniać je na mapie hipsometrycznej
- Wyjaśniać i wskazuje na mapie pasowy układ krain geograficznych
- Wskazywać najniżej i najwyżej położony punkt w Polsce
- Rozróżniać na mapie rzeki i jeziora
- Znać elementy rzeki i dorzecza
- Wskazywać je na mapie
- Czytać mapy ogólnogeograficzne
- Określać elementy ukształtowania powierzchni
- Rozpoznawać podstawowe skały i określać ich właściwości
- Dostrzegać zależności między występującą skałą, a rodzajem krajobrazu
- Określać elementy krajobrazu naturalnego i sztucznego
- Posługiwać się podręcznikiem i atlasem
- Korzystać z przeźroczy i filmu jako źródeł wiedzy
- Pokazywać na mapie poszczególne krainy geograficzne oraz charakterystyczne dla nich obiekty
- Określać rolę stolicy i innych miast
- Określać elementy krajobrazu pobrzeży, pojezierzy, nizin, wyżyn i gór niskich, średnich i wysokich
- Charakteryzować je
- Rozróżniać elementy krajobrazu przemysłowego
- Określać rolę parków narodowych i krajobrazowych
- Znać zasady zachowania się na terenach chronionych
- Dostrzegać wpływ człowieka na stan środowiska
- Wiedzieć, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma degradacja środowiska
- Wiedzieć, jakie parki narodowe założono na omawianych terenach
- Znać przyczyny powstawania powodzi
- Wyjaśniać pojęcia związane z poszczególnymi krajobrazami
- Znać zasadę działania elektrowni wodnej
- Wiedzieć, co to jest i umieć obliczyć gęstość zaludnienia
- Czytać mapę gęstości zaludnienia
- Znać pojęcia aglomeracja, konurbacja, urbanizacja
- Podawać przykłady miejsc w Polsce, które podlegały urbanizacji
|